Hvis der ikke kalfatres og beges korrekt, kan det have katastrofale følger for skibet og besætningen. Der er set skibe gå ned, alene fordi vandindtrængning var så stor mellem nådderne, og pumperne ikke har kunne følge med.
Skibe bygget af træ vil ofte være lidt utætte, da de vrider sig i søen under påvirkning af vind og vejr.
På et kravelbygget skib er nådderne mellem 2-4 millimeter brede. De er kileformede, og det er dem, man kalfatre og beger.
Typisk vil man hvert forår gå skibet efter, hvis skibet er på bedding for at blive overhalet.
Behovet for efterkafatring er størst under vandlinjen og på dækket.
Se her, hvordan galeasen Anna Møller bliver totalt kalfatret. Der er mange gode trick og tips.
Læs FAKTAARK om kalfatering og beg
Filmen er i 4K resolution 3840x2160 pixel.
Produceret med støtte fra
A.P. Møller Fonden / Lauritzen Fonden / D/S Orient's Fond / Codan Fonden / Børne- og Undervisningsministeriet
Produced by Chroma Film © All Rights Reserved 2022