Skip to main content

Eksempel på et tværfagligt undervisningsforløb i Dansk og Håndværk & Design

Varigheden af forløbet er naturligvis afgørende for mængden af indhold, men her ridses et overordnet forløb op, med eksempler på muligt indhold.

Introduktion til emnet:

Det kan gøres samlet for de to fag Dansk og Håndværk & Design, da der er mange "broer" at belyse og betræde mellem disse to fag. Det er oplagt at vælge en ramme for indholdet, som kan bakkes op af skolens nærmiljø, som for eksempel kan være havnemiljøet, museerne og byen i sin helhed, da mange byer er bygget op omkring søfart og kystliv.

Det visuelle samfund er med til at forme os som mennesker, og skabe en kulturel identitet og tilknytning til en nation eller et geografisk område, eksempelvis Europa eller Skandinavien. Det maritime liv i Danmark, såvel som hele Skandinavien, har sat et fundamentalt præg på denne kulturelle identitet, og kan i dag findes alverdens steder omkring os, selvom der ikke er lige så mange som lever af havet og af kysterne som tidligere.

Her ses bådebygger håndværket – og viden udfoldet i moderne arkitektur. Den immaterielle maritime kulturarv har uden tvivl haft en afgørende rolle i designprocessen af denne bygning – altså; er det overhovedet muligt at bygge? Byplanlægningen omkring denne bygning har uden tvivl taget i betragtning, hvilken forhistorie og samfundsidentitet området forinden var domineret af. Vi mennesker former vores omverden men vores omverden former tilgengæld også os. Dette er forhold som gør sig gældende i begge fag. For faget Dansk dominere ord som identitet, indlevelse, forståelse, perspektiv osv. For faget Håndværk & Design er det mere ord som designproces, viden om håndværker, innovativ tænkning osv. 


Mode spiller til stadighed en større rolle i vores samfund og i vores mellem-menneskelige relationer. Men det er ikke en tilfældighed hvad vi synes er lækkert og pænt at iklæde os, og pynte os med. Der findes utallige eksempler på at den maritime verden præger vores opfattelse af lækker, god kvalitetsmode i dag. I begge fag kan man arbejde med felterne mellem individ, borger, forbruger/arbejder (disse emner er også oplagte for faget Samfundsfag). Før i tiden var søfolkets beklædning en tydelig identitetsmarkør, ligesom mode er det i dag.


Det samme gælder endnu på farverne for diverse håndværkere. Det er ikke en tilfældighed at maleren og mureren bærer hvide arbejdsbukser, mens tømreren bærer mørkere, brune og snedkeren lysere, brune bukser.

Desmere er det maritime på mange måder indbegrebet af kvalitet, da alting på et skib er lavet til at føre skibet sikkert i havn. Tiden hvor de gamle træskibe var en essentiel del af Danmarks infrastruktur og samhandel med den øvrige verden, var en tid præget af kvalitetsproduktion og det gode, bæredygtige håndværk.


Verden har aldrig været så lille som den er i dag men før vi kunne streame nyheder fra alverdens egne over internettet, kunne landfaste borgere kun få deres viden om den store verden fra hjemvendte søfolk, eller i breve sendt hjem fra fjerne kyster. I dag opfatter mange sig selv som en verdensborger og vi rejser som aldrig før. Vi ved så meget om andre folkeslag og kulturer. De opdagelsesrejsende i vores tid beskæftiger sig med at ville bebo Mars, mens de for ca. 100 år siden endnu kæmpede om at være de første på sydpolen, og færdiggøre verdenskortet over vores egen planet.

I dag er det fx helt almindeligt at få lavet tatoveringer i vores del af verden, mens det for bare få generationer siden kun var søens folk som lod sig udsmykke, som de havde set hos de forskellige oprindelige folk rundt om i verden. 

Uden den maritime kultur var vores samfund ikke som vi kender den i dag, og det startede alsammen på værfterne langs de danske kyster, hvor man byggede og udviklede træskibene, som man i dag forsøger at bevare, for at holde på deres historie og huske deres hemmeligheder for innovativ tænkning, afprøvet og bæredygtigt design og det gode håndværk. 

Her finder du materiale til Eksempel på Tværfagligt forløb.

Undervisningsvejlednins udarbejdet af: WINNIE JUNKER HOLMEÅ CHRISTIANSEN Lærer og skibstømrer

Produceret med støtte fra

A.P. Møller Fonden / Lauritzen Fonden / D/S Orient's Fond / Codan Fonden / Børne- og Undervisningsministeriet
Produced by Chroma Film © All Rights Reserved 2022 

Om Cookies

Dette website bruger cookies til at forbedre din bruger oplevelse.